Zapraszamy do udziału w konferencji naukowej pt. Komponowanie rzeczywistości / Postawy autorskie.Konferencja odbędzie się 24 października 2025 we Wrocławiu i będzie poświęcona kompozycji – rozumianej w wymiarze artystycznym, architektonicznym i społecznym – jako zagadnieniu historycznemu, współczesnemu i aktualnemu wobec wyzwań cyfrowej rzeczywistości. Wydarzenie adresowane jest do twórców, teoretyków, dydaktyków oraz doktorantów zainteresowanych problematyką kompozycji w sztuce i architekturze.
Komitet naukowy konferencji:
dr hab. sztuk plast. Karolina Jaklewicz, prof. Uczelni dr hab. inż. arch. Leszek Maluga, prof. Uczelni
prof. dr hab. Andrzej Markiewicz dr hab. inż. arch. Łukasz Wojciechowski, prof. Uczelni dr hab. inż. arch. Joanna Jabłońska, prof. Uczelni dr hab. inż. arch. Mirosław Orzechowski, prof. Uczelni
dr hab. inż. Anna Kowalska-Pyzalska, prof. Uczelni dr hab. inż. Marta Skiba, prof. Uczelni
dr hab. inż. arch. Elżbieta Raszeja, prof. Uczelni
dr sztuk plast. Beata Fertała-Harlender
Komitet organizacyjny konferencji:
dr sztuk plast. Dorota Łuczewska dr sztuk plast. inż., arch. Barbara Siomkajło
mgr. Agnieszka Górska
mgr. Natalia Madej
Miejsce i termin: Muzeum Miejskie we Wrocławiu - Arsenał, ul. A. Cieszyńskiego 9, 50-136 Wrocław Piątek 24.10.2025.
Konferencja jest jednym z wydarzeń towarzyszących obchodom 80-lecia Wydziału Architektury PWr i Politechniki Wrocławskiej.
Temat konferencji:
„Istnieją światy, które spełniają się tylko w wyobraźni i nie można ich dotknąć” pisze Joalnta Brach-Czaina w Błonach umysłu. W tych światach pozostaje wiele koncepcji artystycznych i architektonicznych, ale fundamentalna dla twórców potrzeba „dotknięcia” formy, sprawia, że komponujemy rzeczywistość wciąż na nowo, szukając wyobrażonych proporcji, kształtów, rytmów i barw. Kompozycja jest podstawowym pojęciem ściśle związanym z obszarem wszelkich działań twórczych, zwłaszcza w zakresie szeroko pojmowanej sztuki, w tym architektury. Rozumiana jako sposób organizacji i porządkowania różnorodnych elementów ustala hierarchie i kody percepcyjne. Komponowanie nie wyraża jednak jedynie pragnień estetycznych, gest kompozycji jest buntem wobec czasu i kruchości istnienia. Jest gestem przemyślanej
obecności, ciałem myśli i aktem odwagi. Kompozycja wpływa na odczuwanie rzeczywistości, może być źródłem ukojenia lub wzniecać niepokój. Komponowanie jako tworzenie relacji między elementami, to także odzwierciedlenie relacji społecznych, proporcja dostępu do zasobów i praw, obraz układu sił i wpływów. Byung-Chul Han w Nie(do)rzeczy pisze, że żyjemy w czasach przejściowych, kiedy rzeczy są zastępowane przez informację. Rzeczy, które były „ostoją dla życia” ustępują ulotnym bytom cyfrowym. Jaka może być rola kompozycji w nowym cyfrowym porządku rzeczywistości? Czy kompozycja jako relacja między elementami utrzyma świat w ryzach?
Wobec wspomnianej przemiany, wobec stanu świata i indywidualnych potrzeb artystycznych badania nad występującymi w różnych procesach kompozycyjnych znaczeniami, powiązaniami, zależnościami, czy zakresem oddziaływania wydają się wciąż istotne dla rozwoju indywidualnych talentów, ale też dialogu społecznego.
W ramach konferencji rozważania na temat kompozycji uwzględniać mogą dotyczące jej uwarunkowania historyczne po współczesność i przewidywania kierunków przemian, refleksje nad znaczeniem nauki o kompozycji czy rozwoju świadomości kompozycyjnej w działaniach twórczych – zarówno w teorii jak i praktyce, ale też inne, mniej oczywiste pola „komponowania rzeczywistości”. Uwagi wymaga problematyka przekazu wiedzy o kompozycji, a więc programy i działania dydaktyczne prowadzące do wykształcenia świadomych twórców a także idea współ-komponowania jako powiązanie relacji estetycznych, społecznych i formalnych we wspólnej przestrzeni życia.
Cele konferencji:
Cele naukowe: Analiza zjawisk, prawidłowości, cech dotyczących pojęcia KOMPOZYCJA i procesów kompozycyjnych jako podstawowych dla wszelkich działań w zakresie sztuki i architektury, zarówno w fazie początkowej powstawania idei jak i wszelkich aktywności prowadzących do jej materialnej realizacji. Analiza roli kompozycji w kontekście społecznym, jako obraz relacji i narzędzie zmian. Analiza roli kompozycji w rzeczywistości cyfrowej.
Cel popularyzatorski i integracyjny: Wymiana poglądów i doświadczeń związanych z twórczością, dydaktyką, refleksją nad współczesnością i nawiązanie relacji.
Informacje dodatkowe:
Spotkaniu konferencyjnemu w Arsenale towarzyszyć będzie wystawa prac plastycznych związanych z tematyką konferencji, a wykonanych przez aktualnych i byłych pracowników Katedry Architektury i Sztuk Wizualnych, Zespołu Dydaktycznego Rysunku i Malarstwa, w tym nieżyjących już Profesorów naszego Wydziału. Czas trwania ekspozycji: 7.10. do 30.10. 2025 Finisaż: 25.10.2025, g.17.00
Zapraszamy do udziału w obradach:
Otwarcie konferencji i rozpoczęcie obrad 24.10.25 o godz. 10.00, zakończenie ok. 17.00 w zależności od ilości zgłoszonych i zakwalifikowanych tekstów. Szczegółowy plan konferencji podany zostanie najpóźniej do 15.10.25.
Zgłoszenia wypowiedzi prosimy przysyłać do 5.10 w postaci abstraktu o objętości od 200 do 400 znaków ze spacjami. O przyjęciu wypowiedzi do wystąpienia zadecyduje komitet naukowy konferencji. Przyjęte i wygłoszone teksty będą publikowane w monografii po wcześniejszej recenzji.
Warunkiem ich publikacji jest dostarczenie pełnej treści z ilustracjami po konferencji - do dnia 30.11.25, przy czym objętość tekstu nie może przekroczyć 20 000 z ilustracjami.
Kalendarz Konferencji
5.10.2025 - nadsyłanie tytułów i abstraktów (max. 400 słów)
12.10.2025- informacja o zakwalifikowaniu nadesłanych tematów
15.10.2025- przesłanie programu konferencji
24.10.2025 - konferencja
30.11.2025- nadsyłanie tekstów artykułów do druku
Koszty udziału w konferencji:
- czynny udział – wystąpienie, uczestniczenie w obradach i poczęstunku, publikacja w monografii pokonferencyjnej - 980,-zł
- czynny udział – wystąpienie, uczestniczenie w obradach i poczęstunku, bez publikacji: 150,-
- udział dla doktorantów z publikacją – 470,-
Więcej informacji: